Loopbaancheques, hoe zit dat precies?

Heb je wel eens het gevoel dat één van je werknemers niet gelukkig is in zijn huidige functie, maar ben je wel erg tevreden over zijn geleverde prestaties? Denk er dan misschien eens aan om zelf loopbaancheques aan te leveren zodat jullie samen kunnen heroriënteren naar een meer passende functie binnen de onderneming. Benieuwd naar hoe dit juist in zijn werk gaat? Lees snel verder.

Laten we beginnen met eens kort uit te leggen wat het precies is, een loopbaancheque.
Het doel van loopbaancheques is om werknemers (en zelfstandigen) de kans te geven om loopbaanbegeleiding te volgen, om zo hun plaats op de arbeidsmarkt te vinden en te verstevigen. Als je beroep doet op loopbaanbegeleiding heb je hier altijd een loopbaancheque voor nodig. De cheques worden gefinancierd door de overheid, waardoor je zelf nog maar €11,50 per uur loopbaanbegeleiding betaald.

Er zijn natuurlijk wel voorwaarden om in aanmerking te komen. Zo moet je om een loopbaancheque te kunnen bestellen, vanaf 1 januari 2020 minimum 7 jaar werkervaring hebben als werknemer (of als zelfstandige). Voor 2020 moest je maar één jaar werkervaring opgedaan hebben.

Komt je werknemer in aanmerking voor loopbaancheques?
Dan kan hij/zij elke 6 jaar, 7 uur loopbaanbegeleiding volgen met loopbaancheques. De eerste loopbaancheque kan gebruikt worden om 4 uur begeleiding te volgen en de tweede om 3 uur begeleiding te volgen.

Er zijn verschillende trajecten die aangeboden worden waaronder:

  • ‘Succesvolle carrièreswitch’ = voor werknemers die een volledig nieuw takenpakket willen om terug vreugde uit hun job te halen.
  • ‘Haalbare work life balans’ = voor werknemers die hun job al graag doen, maar misschien moeite hebben met grenzen stellen, time-management,…
  • ‘Jouw eigen onderneming’ = enkel voor zelfstandigen

Waarom is het interessant voor jou als werkgever?
Wel, dat is heel simpel: één gelukkige en gemotiveerde werknemer is er twee waard 🙂