Hoe zit het nu met telewerk?

Sinds de versoepeling van de maatregelen op 8 juni 2020 is telewerk niet meer verplicht, maar sterk aangeraden. Dit heeft tot gevolg dat werknemers mondjesmaat terug naar kantoor gaan. Een grote groep werknemers blijft echter nog steeds (eventueel gedeeltelijk) thuiswerken. Hoe kan je als werkgever hiermee verder aan de slag? Lees het hieronder verder in onze blog!

Door de corona-crisis hebben zowel werkgevers als werknemers noodgedwongen de nodige ervaring met telewerk opgedaan. Hierdoor hebben zij de de voor- en nadelen van deze manier van werken aan den lijve ondervonden. Nu er een versoepeling is doorgevoerd, bestaat de kunst erin om de opgedane ervaring tijdens deze nieuwe realiteit als een opportuniteit te zien. Zo is het bijvoorbeeld zeer interessant om je volgende vragen te stellen; Welke aspecten uit deze nieuwe werksituatie gaan we behouden? Wat gaan we verder ontwikkelen? Met welke middelen en werkwijzen gaan we niet verder?  Door een grondige evaluatie van het thuiswerk en deze resultaten optimaal te gebruiken, is de werkgever namelijk in de mogelijkheid om het werkgeluk van de werknemer, de flexibiliteit en de efficiëntie binnen het bedrijf te verhogen, en… op deze manier uiteindelijk hét verschil te maken!

Wanneer er binnen het bedrijf blijvend aan telewerk (consequent of sporadisch) wordt gedaan, is het heel belangrijk om duidelijke afspraken met je werknemers te maken en bepaalde zaken op papier te zetten.  Hierin worden best volgende aspecten opgenomen:

  • De vergoedingen waarop de werknemer recht heeft;
  • De frequentie van het telewerken;
  • De manier van aanvragen;
  • De vraag of werknemers zelf het tijdstip van het werken mogen bepalen;
  • De bereikbaarheid van de werknemer (via gsm/internet?, Moet hij/zij altijd bereikbaar zijn?,…);
  • De wijze van eventuele controle door de werkgever;
  • Wat indien er IT-technische problemen zijn;

Door duidelijke afspraken in te voeren creëer je namelijk een werksfeer van wederzijds vertrouwen en duidelijkheid voor de werknemer! Dit komt de werking van je bedrijf enkel ten goede!

Wil je hulp bij het opstellen van een thuiswerk policy of charter? Neem dan gerust contact met ons op (0497/25 53 57 of [email protected]).